Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych w Wielkopolsce

Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych w Wielkopolsce

25 stycznia 2024 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Blisko 30 przejazdów kolejowo-drogowych w Wielkopolsce zyska nowe zabezpieczenia. Zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu pociągów, zapewniona będzie możliwość sprawniejszego pokonania torów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na wymianę urządzeń przejazdowych m.in. w okolicy miejscowości Topola, Tarchały, Biniew, Biadki i Wilkowice. Inwestycja za ok. 30,2 mln zł jest współfinansowana z KPO.

 

Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych w Wielkopolsce
Fot. PKP PLK

 

Dla zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy na wymianę urządzeń przejazdowych w południowej części województwa wielkopolskiego. Prace obejmą łącznie 29 skrzyżowań torów z drogami, znajdujących się na liniach kolejowych: Leszno – Zbąszyń (nr 359 – m.in. w okolicy miejscowości Wilkowice) oraz na wielkopolskich odcinkach tras Kluczbork – Poznań (nr 272 – m.in. w okolicy miejscowości Biniew), Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie (nr 355 – m.in. w okolicy miejscowości Topola i Tarchały), Łódź Kaliska – Tuplice (nr 14 – m.in. w okolicy miejscowości Biadki i Kobylin), Oleśnica – Chojnice (nr 281 – m.in. w okolicy miejscowości Miłosław i Wolenice ) i Herby Nowe – Oleśnica (nr 181 – m.in. w okolicy Kępna).

Dotychczasowe urządzenia odpowiedzialne za zabezpieczenie ruchu – sygnalizacje świetlne, rogatki oraz powiązane z nimi niezbędne instalacje techniczne – zostaną zastąpione nowymi na przejazdach kolejowo-drogowych zabezpieczonych sygnalizacją świetlną i rogatkami (kat. A i kat. B) oraz zabezpieczonych sygnalizacją i krzyżami św. Andrzeja (kat. C).

Wymiana urządzeń przejazdowych zwiększy bezpieczeństwo przejazdów pociągów, umożliwi płynne pokonanie torów przez kierowców, rowerzystów i pieszych oraz na lata zminimalizuje ryzyko wystąpienia ewentualnych usterek. Wraz z wymianą urządzeń przejazdy zyskają tarcze przejazdowe, które informują maszynistów o poprawnym działaniu urządzeń, a w przypadku ewentualnej usterki, umożliwiają wprowadzenie dodatkowych procedur bezpieczeństwa i zmniejszenia prędkości pociągów w obrębie przejazdu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadzą inwestycję w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap I”. Zgodnie z podpisanymi umowami na „Wymianę urządzeń przejazdowych typu COB-63 na komputerowe urządzenia samoczynnych sygnalizacji przejazdowych na terenie IZ Ostrów Wlkp.”, „Wymianę urządzeń przejazdowych typu SPA-1 i SPA-2 na komputerowe urządzenia samoczynnych sygnalizacji przejazdowych na terenie IZ Ostrów Wlkp.” oraz „Wymianę wyeksploatowanych mechanicznych urządzeń przejazdowych na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii A na terenie IZ Ostrów Wlkp. na urządzenia nowej generacji” prace zrealizują Komunikacyjne Zakłady Automatyki Trans-Tel Sp. z o.o. Na wymianę urządzeń przejazdowych Spółka przeznaczy ok. 30,2 mln zł przy udziale środków Unii Europejskiej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Inwestycja będzie sukcesywnie realizowana na poszczególnych przejazdach do I kw. 2026 r. i nie będzie miała wpływu na przejazdy pociągów.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę
Następny artykuł Rekordowy rok POLREGIO Rekordowy rok POLREGIO