Konfederacja promuje budowę terminalu przeładunkowego Domodossola

Konfederacja promuje budowę terminalu przeładunkowego Domodossola

10 kwietnia 2024 | Źródło: Bundesamt für Verkehr - BAV / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Konfederacja chce nadal wzmacniać transalpejski transport kolejowy. W związku z tym Federalny Urząd Transportu (FOT) przeznacza 38,8 mln CHF na budowę obiektu przeładunkowego dla transportu kombinowanego w Domodossola. Obiekt ten zmodernizuje oś Loetschberg-Simplon i umożliwi przeładunek do 185 000 przesyłek ciężarowych, zarówno przeładowywanych dźwigiem, jak i bez dźwigu, każdego roku.

 

 

Fot. Cargobeamer

 

Szwajcarska polityka transferowa nie może obejść się bez wydajnych obiektów przeładunkowych dla transportu kombinowanego. Aby móc przeładowywać kontenery i naczepy koleją w transporcie kombinowanym, na północy i południu Szwajcarii wymagane są odpowiednie urządzenia przeładunkowe i wystarczająca pojemność.

Zgodnie z art. 8 ustawy o transporcie towarowym Konfederacja może wnosić wkład w inwestycje związane z budową tego typu terminali, także za granicą. W przeszłości brała udział w szczególności w finansowaniu terminali we Włoszech (Gallarate, Piacenza, Milano-Smistamento), Niemczech (Duisburg, Singen) oraz w Belgii (Antwerpia).

W 2022 r. w terminalach współfinansowanych przez Konfederację za granicą przeładowano towary w ilości 1,05 mln kontenerów towarowych. W Domodossola ma powstać obiekt przeładunkowy składający się z dwóch pasów ruchu, każdy o długości 700 metrów. Będzie służyć do przeładunku kontenerów, a przy wykorzystaniu 24 modułów w szczególności naczep. Znajdujący się tam poziomy system załadunku umożliwia także sprawny przeładunek naczep niepodlegających dźwigowi, które są bardzo powszechne w Europie.

Terminal będzie wówczas mógł obsłużyć 185 000 transportów ciężarówek rocznie. W ten sposób wzmocniony zostanie transalpejski transport kolejowy na osi Loetschberg–Simplon. Operatorem obiektu Domodossola jest spółka zależna CargoBeamer AG z siedzibą w Lipsku. Całkowity koszt projektu wynosi 67,1 mln franków, a wkład federalny 38,8 mln franków. Jeżeli z góry określona minimalna wielkość przeładunku nie zostanie osiągnięta, CargoBeamer AG będzie zmuszona dokonać zwrotu kosztów.