"Ukrzaliznycia" otrzyma finansowanie kredytowe na zakup 40 amerykańskich lokomotyw.

"Ukrzaliznycia" otrzyma finansowanie kredytowe na zakup 40 amerykańskich lokomotyw.

11 kwietnia 2024 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych / Kurier Kolejowyy
PODZIEL SIĘ

Amerykański EXIM Bank (Export-Import Bank of the United States) jest gotowy udzielić Ukrzaliznyci kredytu na zakup 40 lokomotyw spalinowych wyprodukowanych przez amerykański koncern Wabtec. Kwota pożyczki przekroczy 150 mln USD.

 

Fot. Centrum Strategii Transportowych

 

 

"Ciężko pracowaliśmy nad tym projektem przez ponad rok. Teraz jesteśmy blisko rezultatu. Umowa ta będzie miała dobry wpływ zarówno na gospodarkę ukraińską, jak i amerykańską. Umowa ta otwiera drzwi do współpracy między naszymi krajami, zwłaszcza w sektorze prywatnego biznesu. Z drugiej strony, Export-Import Bank działa jako jedna ze stron", powiedziała ambasador USA na Ukrainie Bridget Brink.

"W dniu 4 kwietnia 2024 r. EXIM Bank zatwierdził już tę transakcję w ramach tej umowy. Bardzo ważne jest, aby lokomotywy wjechały na tory i rozpoczęły pracę już teraz" - skomentowała Rheta Jo Lewis, prezes i dyrektor generalny US EXIM Bank.

Ołeksandr Kubrakow, wicepremier ds. odbudowy Ukrainy i minister rozwoju społeczności, terytoriów i infrastruktury, powiedział, że warunki pożyczki zostaną ogłoszone później, ale zauważył, że kwota wyniesie ponad 150 milionów dolarów.

"Mamy obecnie 29 lokomotyw (General Electric/Wabtec), które są używane codziennie. Jedna z lokomotyw została zniszczona w Melitopolu. Ale nadal działała i wykonywała przewozy. Dlatego dodatkowe 40 lokomotyw, o których teraz mówimy, to więcej niż podwojenie potencjału. Ta umowa jest ostatnim krokiem w kierunku zakończenia negocjacji z producentem i przejścia do podpisania umowy z producentem" - dodał Jewhen Liaszczenko, prezes zarządu UZ.

Memorandum o współpracy między Ukrzalizną i General Electric zostało podpisane w lipcu 2016 roku. Jednak ówczesny szef UZ Wojciech Balczun zauważył, że chodziło przede wszystkim o modernizację lokomotyw. "To przede wszystkim modernizacja... Jestem pewien, że dzięki współpracy z GE będziemy w stanie przyspieszyć te procesy i zbudować efektywną kosztowo flotę. Będziemy musieli negocjować kierunki modernizacji, w tym z innymi producentami" - stwierdził.

 

Fot. Centrum Strategii Transportowych

 

Od września do grudnia 2016 r. UZ testował lokomotywę GE TE33A na kolei w Odessie. Po przeanalizowaniu przejazdów spółka kolejowa stwierdziła, że główne zalety lokomotywy obejmują: ulepszone właściwości trakcyjne, dłuższy okres remontu, niższe zużycie paliwa, dostępność hamulców elektrodynamicznych itp.

Już w styczniu 2017 r. General Electric potwierdził swoje zainteresowanie długoterminowym partnerstwem strategicznym z UZ, o czym poinformował Borys Łożkin, sekretarz Narodowej Rady Inwestycyjnej. W sierpniu 2017 r. GE i UZ podpisały kolejny dokument, tym razem list intencyjny w sprawie modernizacji i budowy nowych lokomotyw.

W październiku 2017 r. odbyła się kolejna runda rozmów z prezydentem Petro Poroszenką, a następnie premierem Władimirem Groysmanem, która zaowocowała porozumieniem w sprawie podpisania umowy ramowej między GE i UZ, która przewiduje produkcję i modernizację lokomotyw z lokalizacją.

W 2018 r. UZ podpisał umowę ramową z General Electric Transportation (kontrolowanym przez Wabtec od 2019 r.). Współpraca pomiędzy UZ i GE została zaplanowana na 15 lat ( do 2034 roku). Realizacja projektu oszacowana została na 1 mld USD. Podpisana umowa ramowa zakłada modernizację do 75 lokomotyw, a także dostawę do 225 lokomotyw serii GE Evolution do 2034 roku oraz ich długoterminowe utrzymanie.

Na Ukrainę dostarczono partię 30 lokomotyw. Wartość tej pierwszej partii szacuje się na 140 mln USD (z VAT).

W 2019 r. UZ podał, że 30 lokomotyw Evolution wykonało około 20% całkowitej pracy przewozowej firmy. Planowano podpisanie umowy na zakup kolejnych 40 takich maszyn. Jednocześnie, na etapie przygotowań do podpisania nowego kontraktu w 2019 r., Ukrzaliznycia nadal była w trakcie negocjacji warunków i kosztów serwisowania lokomotyw z pierwszej otrzymanej partii.

Latem 2022 r. Ukrzaliznycia sporządziła listę taboru kolejowego i sprzętu, które miała nadzieję otrzymać w ramach pomocy od partnerów zagranicznych. Obejmowała ona między innymi 40 lokomotyw spalinowych Wabtec.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Szybką koleją przez północną część Mazur Szybką koleją przez północną część Mazur
Następny artykuł Innowacje przekształcają polski przemysł kolejowy Innowacje przekształcają polski przemysł kolejowy