Terminal East-West Gate (EWG) w Fényeslitke na Węgrzech działa według nowego scenariusza.

Terminal East-West Gate (EWG) w Fényeslitke na Węgrzech działa według nowego scenariusza.

12 kwietnia 2024 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Życie zmieniło pierwotny scenariusz - zamiast obsługiwać ruch kontenerowy między Azją a Europą, w Fényeslitke przeładowywane są ukraińskie zboże i ropa naftowa. Prywatna firma kolejowa EWG Rail również staje się coraz bardziej zajęta.

 

Fot. https://iho.hu / Attila Vörös

 

Ponad trzy lata temu media informowały, że w Fényeslitke na Węgrzech, nieopodal granicy z Ukrainą powstaje najnowocześniejszy w Europie lądowy terminal kontenerowy i intermodalny. Pierwotnym zamiarem właściciela było, aby terminal intermodalny East-West Gate (EWG) przyczynił się do rewitalizacji całego regionu logistycznego (tradycyjnie znanego jako obszar przeładunkowy Záhony) jako ważnego przystanku dla ruchu towarowego na Nowym Jedwabnym Szlaku między Azją a Europą. Zdawano sobie sprawę, że znaczna część ruchu przeładunkowego wynikającego ze zmiany rozstawu torów podczas przejścia Białoruś-Polska koncentrowała się w Małaszewiczach w Polsce, ale tamtejsze terminale działały na granicy swoich możliwości, pociągi kontenerowe były zmuszone do długiego oczekiwania i tylko z tego powodu alternatywna trasa mogła być uzasadniona; ponadto rynek oczekiwał dalszego wzrostu ruchu w Chinach.

 

Fot. https://iho.hu / Attila Vörös

 

Rrosyjska agresja na Ukrainę pokrzyżowała wszelkie plany. Obiekt, który został zbudowany wyłącznie z prywatnych środków, kosztem około czterdziestu miliardów forintów (około 130 milionów Euro), rozciągający się na obszarze wielkości budapesztańskiej Wyspy Małgorzaty, przy skrzyżowaniu normalnej i szerokotorowej linii kolejowej, miał obsługiwać nawet milion TEU rocznie. Zamiast ponownego umieszczenia Węgier na światowej mapie logistyki, inwestor został zmuszony do długich miesięcy ponownego planowania i poszukiwania wyjścia. Półtora roku temu było już jednak jasne, że nowe połączenie wschodnie może dojść do skutku - EWG było już w stanie obsłużyć 800 ton zboża i 450 metrów sześciennych oleju słonecznikowego na godzinę - ale wciąż było daleko do tego, by East-West Gate stała się największym węzłem kolejowym dla ukraińskiego eksportu produktów rolnych.

 

Wagon zbożowy EWG Rail. Fot.  https://iho.hu / Attila Vörös

 

Prawdopodobnie do tej pory, bowiem pierwsze 30 wagonów zbożowych serii Tagnpps o pojemności 95 metrów sześciennych każdy, wydzierżawionych od Wascosa w Szwajcarii, przybyło niedawno do Fényeslitke i będą wykorzystywane przez EWG do transportu ukraińskiego zboża na południe Europy. Wagony mogą poruszać się po ukraińskiej sieci kolejowej aż do Mukaczewa, skąd są kierowane głównie do Włoch. Do maja do floty zostanie dodanych kolejnych 30 wagonów zbożowych, a do lipca przybędzie 60 wagonów-cystern do transportu oleju jadalnego (zgodnie ze oznakowaniem fabrycznym, wagony zbożowe zostały zbudowane przez chorwacką firmę Đuro Đaković ze Slavonskiego Brodu). Wagony zbożowe, dostarczone do EWG oznaczone kolorami wpisującymi sie w system identyfikacji wizualnej firmy, zostały zaprojektowane tak, aby pomieścić jak najwięcej wagonów w jednym składzie, w ramach określonej maksymalnej długości pociągu.

 

Terminal przeładunkowy w Fényeslitke​. Fot. https://iho.hu / Attila Vörös

 

Celem jest, aby EWG Rail, która jest w całości własnością East-West Intermodal Logistics Services Ltd, była w stanie przetransportować koleją około 400 wagonów towarowych o ładowności około 15 000 ton - wystarczająco dużo, aby przewieźć znaczne ilości towarów z punktu A do punktu B. Mieszanka ta może być transportowana przez sześć głównych lokomotyw elektrycznych dzierżawionych od Akiem: pięć Traxx serii 186 i jedną Vectron serii 193. Oprócz wagonów cystern, towary masowe są w Fényeslitke również obsługiwane w otwartych kontenerach, które mogą być wykorzystywane zarówno do transportu zboża jak i rudy żelaza.

 

Terminal przeładunkowy w Fényeslitke​. Fot. https://iho.hu / Attila Vörös

 

Zgodnie z nowymi oczekiwaniami, rozbudowa stacji w Fényeslitke jest obecnie w toku: przepustowość torów jest zwiększana, możliwości obsługi technicznej są rozszerzane, a przyszłe uruchomienie (dźwigowych) naczep jest jedną z oferowanych opcji. Dyrektor generalny East-West Gate, János Tálosi, patrzy jednak jeszcze dalej w przyszłość, jest przekonany, że wojna rosyjsko-ukraińska musi zakończyć się w dającej się przewidzieć przyszłości, a terminal w Fényeslitke, ze swoją znaczną zdolnością przeładunkową, może odegrać ogromną rolę w odbudowie Ukrainy.