Rok 2023 był udany dla BLS: w swoich pociągach, autobusach i łodziach firma transportowa, która ma główny trzon swojej działalności w regionie berneńskim, przyjęła 70 milionów pasażerów, rekordową liczbę, która była o 11% wyższa niż w roku ubiegłym.
Transport samochodowy - BLS obsługuje transport wahadłowy przez tunel Lötschberg - również wzrósł: przewieziono 1,4 miliona pojazdów, co stanowi roczny wzrost o 3,9 procent, jak pokazują dane opublikowane w piątek 12 kwietnia.
Firma zapomniała o pandemii i powróciła do strefy zysków: rok finansowy zamknął się zyskiem netto w wysokości 20 mln CHF, w porównaniu do straty w wysokości 12 mln CHF w 2022 roku.
Firmie udało się również poprawić punktualność swoich pociągów: wyniosła ona 95,6%, co stanowi wzrost czwarty rok z rzędu.
Z kolei w transporcie towarowym negatywny wpływ na grupę miały liczne place budowy na liniach kolejowych w Niemczech, strajki, zamknięcie tunelu Gotthard, ogólnie niepewna sytuacja gospodarcza i niższy popyt ze strony klientów.
Założona w 1906 roku jako Bern-Lötschberg-Simplon, aby konkurować z osią Gotthard, firma (od 2006 roku, po kilku fuzjach, nazywana tylko Bls) jest jedną z wiodących firm transportowych w Szwajcarii.
Zatrudniając około 3 850 pracowników, obsługuje w szczególności berneńską sieć ekspresową, drugą co do wielkości w kraju po Zurich S-Bahn. Jednak oferta obejmuje również inne pociągi i autobusy, a także łodzie (na jeziorach Thun i Brienz).
Dzięki swojej spółce zależnej BLS Cargo, grupa odgrywa również ważną rolę w ruchu towarowym. Firma w 56% należy do kantonu Berno, a w 22% do rządu federalnego.