Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod nowe centrum serwisowe ÖBB w Wiedeń Floridsdorf

Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod nowe centrum serwisowe ÖBB w Wiedeń Floridsdorf

14 kwietnia 2024 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Podróż pociągiem na głównej linii S-Bahn w Wiedniu i liniach podmiejskich będzie w przyszłości bardziej nowoczesna i komfortowa. W ramach szeroko zakrojonego programu budowy i inwestycji "Vienna S-Bahn Upgrade", stacje i infrastruktura kolejowa są dostosowywane do przyszłości, tworząc idealne warunki dla nowych piętrowych Cityjet, które będą używane w regionie wschodnim od 2026 roku. ÖBB inwestuje ponad 100 milionów euro w nowe centrum serwisowe w Wiedniu Floridsdorf, aby zapewnić sprawne działanie nowoczesnych i dłuższych piętrowych zespołów trakcyjnych. W ten sposób ÖBB podejmuje ważny krok w kierunku zapewnienia jakości w regionie wschodnim w przyszłości.

 

Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego. Fot. ÖBB

 

Sandra Gott-Karlbauer, rzeczniczka zarządu ÖBB Train-Tech, podkreśla znaczenie projektu: "Nowy warsztat we Floridsdorf jest ważnym filarem dla ÖBB, aby zapewnić klientom doskonale utrzymane pociągi przez cały czas, a tym samym przewieźć rosnącą liczbę pasażerów na czas i bez zakłóceń w dłuższej perspektywie". 

Symboliczna ceremonia wmurowania kamienia węgielnego odbyła się 12 kwietnia 2024 r. w obecności starosty Georga Papai i dwóch dyrektorów zarządzających ÖBB Train Tech, Sandry Gott-Karlbauer i Bernharda Gritznera.  

Centrum serwisowe dla nowych Cityjet we Floridsdorfie

W przyszłości na torach w Wiedniu i okolicach będzie kursować ponad 100 wieloczłonowych pociągów piętrowych o długości do 220 metrów. Te nowe pociągi oferują znacznie więcej przestrzeni i komfortu dla pasażerów, ale wymagają również więcej miejsca na prace konserwacyjne i serwisowe. Dlatego też nowy warsztat, w którym Cityjety będą poddawane próbom i serwisowane, powstaje na powierzchni około 40 000 m² na dawnej stacji towarowej w Wiedniu Floridsdorf. Bliskość hali serwisowej i nowo wybudowanego parkingu pozwala również uniknąć pustych przejazdów, a tym samym chronić środowisko.

 

Nowe centrum serwisowe "Tech Train Floridsdorf". Wizualizacja: ÖBB  

 

Georg Papai, starosta dzielnicy Floridsdorf, jest zachwycony przyszłościowym projektem budowlanym: "Floridsdorf jest dumny z bycia gospodarzem tej ważnej infrastruktury. Nowa hala nie tylko zwiększy atrakcyjność dzielnicy jako węzła komunikacyjnego, ale także stworzy nowe miejsca pracy".

Ważny filar dla sprawnego funkcjonowania kolei

W warsztacie o powierzchni 16 000 m² znajdzie się osiem torów: Sześć z nich będzie służyło do konserwacji, podczas gdy kolejny tor będzie zarezerwowany do czyszczenia graffiti i szybkich napraw. Ósmy tor umożliwi transport komponentów i materiałów niezbędnych do obsługi pociągów. Sama hala będzie wyposażona w najnowocześniejsze urządzenia, umożliwiające bezpieczną, wydajną i ekonomiczną obsługę pociągu i wokół niego przy zachowaniu najwyższej jakości. Aby zapewnić dostępność i niezawodność pociągów, na każdej zmianie będzie pracować do 50 pracowników.

Nacisk na zrównoważony rozwój

Podczas planowania budynku szczególną uwagę zwrócono na przyjazne dla środowiska i nadające się do recyklingu materiały budowlane, a także energooszczędną metodę budowy. Powierzchnie dachu i fasady zostaną wyposażone w system fotowoltaiczny o powierzchni 5 200 m² i mocy szczytowej ponad 1 000 kWp - wystarczającej do wytworzenia rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną dla około 360 gospodarstw domowych. Środki odzyskiwania energii i ciepła są również wdrażane w systemach technicznych, w szczególności w systemie wentylacji i sprężonego powietrza.

Nowy budynek fabryki nie tylko imponuje wysokimi standardami ekologicznymi, ale jest także zielony w najprawdziwszym tego słowa znaczeniu. Rozległe zazielenienie dachu i elewacji nie tylko spełnia funkcję architektoniczną, ale także zdobywa punkty dzięki swoim właściwościom termoizolacyjnym i zdolności do magazynowania wody deszczowej. 

Przyjazna dla środowiska mobilność przyszłości jest wysokim priorytetem dla pracowników ÖBB w trakcie ich codziennej pracy, dlatego w nowej lokalizacji planowane są stacje ładowania elektrycznego dla rowerów służbowych, elektrycznych wózków widłowych i samochodów służbowych. 

Nowa zajezdnia serwisowa ma zostać otwarta na początku 2026 roku. 

 

Nowe centrum serwisowe "Tech Train Floridsdorf". Wizualizacja wnętrza: ÖBB  

 

Liczby - Dane - Fakty Hala serwisowa Floridsdorf

  • Klient: ÖBB-Technische Services-GmbH
  • Okres budowy: 2024-2026
  • Powierzchnia budynku: około 40 000 m2
  • Wartość inwestycji: ponad 100 milionów euro
  • Miejsce pracy dla 150 pracowników

ÖBB 

Jako kompleksowy dostawca usług w zakresie mobilności i logistyki, ÖBB przewiózł w 2022 r. łącznie 447 milionów pasażerów i ponad 88 milionów ton towarów do miejsc docelowych w sposób przyjazny dla klimatu i środowiska. Wynika to z faktu, że 100 procent energii elektrycznej dla pociągów i stacji pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Z punktualnością 95,5 procent w transporcie pasażerskim, ÖBB jest jedną z najbardziej punktualnych kolei w Europie. Inwestując ponad trzy miliardy euro rocznie w infrastrukturę kolejową, ÖBB buduje system kolejowy przyszłości. W całej Grupie około 42 600 pracowników autobusów i kolei oraz dodatkowe 2000 praktykantów zapewnia, że ponad 1,2 miliona podróżnych i około 1230 pociągów towarowych bezpiecznie dociera do celu każdego dnia. ÖBB jest kręgosłupem transportu publicznego i jako największa austriacka firma zajmująca się ochroną klimatu, bezpiecznie i ekologicznie dowozi ludzi i towary do miejsc docelowych.