BDŻ i Deutsche Bahn zawarły umowę na dostawę 76 zmodernizowanych wagonów

BDŻ i Deutsche Bahn zawarły umowę na dostawę 76 zmodernizowanych wagonów

15 kwietnia 2024 | Źródło: Ministerstwo Transportu i Komunikacji Bułgarii / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Bułgarski operator państwowy BDŻ-Przewozy Pasażerskie i Deutsche Bahn podpisały 29 marca br. umowę na dostawę 76 zmodernizowanych wagonów pasażerskich. Pierwsze 19 z nich dotrze do Bułgarii w kwietniu, a pozostałe 57 zostanie dostarczonych zgodnie z harmonogramem na początku czerwca. Dzięki nim BDŻ zmodernizuje ponad 20% swojego taboru i będzie obsługiwać najbardziej ruchliwe trasy z Sofii do Warny, Burgas i Ruse.

 

Fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Bułgarii

 

Umowa obejmuje dostawę 60 wagonów pasażerskich typu sedan do podróży drugą klasą, 6 specjalistycznych wagonów pasażerskich do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej i rowerów oraz 10 wagonów typu bistro. Całkowita wartość umowy wynosi 30,5 mln BGN, co obejmuje wszystkie koszty ich dostawy do Bułgarii. Cena jednostkowa za 1 wagon wynosi 391 166 BGN (około 200 000 EURO).

Fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Bułgarii

 

Fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Bułgarii
Fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Bułgarii

 

Pod koniec stycznia 2024 roku bułgarski minister transportu i komunikacji Georgij Gwozdejkow ogłosił, że ministerstwo i BDŻ są w końcowej fazie negocjacji w sprawie zakupu zmodernizowanego taboru kolejowego od Deutsche Bahn. Tydzień później przedstawiciele MTS i BDZ udali się do Lipska, gdzie odwiedzili bazę DB w celu sprawdzenia taboru i wyjaśnienia wszystkich szczegółów transakcji. Według ministra transportu jest to pierwszy widoczny krok w reformie bułgarskiej kolei, która przez 30 lat była realizowana jedynie na papierze.

Tabor spełnia wszystkie współczesne standardy komfortu, jest wyposażony w system klimatyzacji oraz system informowania pasażerów o stacjach i przystankach na trasie pociągu. Ostatni planowy remont wagonów miał miejsce w latach 2018-2022 i do grudnia 2023 roku były one eksploatowane na niemieckiej sieci kolejowej.

 

Wnętrze wagonu restauracyjnego. Fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Bułgarii

 

Fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Bułgarii