Fabryka ram wózków kolejowych Alstom w Mátranovák na Węgrzech zwiększy swoje moce produkcyjne

Fabryka ram wózków kolejowych Alstom w Mátranovák na Węgrzech zwiększy swoje moce produkcyjne

15 kwietnia 2024 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom zamierza o 40%  zwiększyć moce produkcyjne w swojej fabryce ram wózków Mátranovák na Węgrzech w ramach programu rozwoju o wartości 6 miliardów HUF (około 15 milionów 250 tysięcy Euro). W ramach Programu Mátranovák 2030 zakład, który dołączył do Grupy Alstom w 2021 roku, zostanie wyposażony w najnowocześniejszy park maszynowy, zastosuje nowe metody produkcji i zatrudni prawie 150 nowych pracowników. 

Podpisanie umowy inwestycyjnej Matranovak Węgry. Fot. Alstom

 

Alstom realizuje program modernizacji przy wsparciu rządu Węgier. Umowa o wsparcie została podpisana 11 kwietnia przez Pétera Szijjártó, Ministra Handlu Zagranicznego i Spraw Zagranicznych oraz Balázsa Gáspára, Dyrektora Zarządzającego Alstomu na Węgrzech.

W rezultacie fabryka, będąca największym pracodawcą w powiecie Nógrád, znacząco zwiększy swoje moce produkcyjne do 2025 roku. Położona w małej wiosce w północno-wschodnich Węgrzech stanie się jednym z najważniejszych zakładów produkujących ramy wózków w ramach Alstom w Europie. Oznacza to, że ramy wózków produkowane w Mátranováku będą stosowane w pojazdach kolejowych w całej Europie, wzmacniając pozytywną reputację węgierskiego sektora produkcji komponentów kolejowych.

„Dzięki programowi rozwoju zakład w Mátranovák ma potencjał, aby stać się jednym z najważniejszych zakładów produkcyjnych wózków kolejowych w firmie Alstom. Istotnym warunkiem zwiększenia obecnych mocy produkcyjnych jest także rozbudowa profesjonalnej kadry. W ubiegłym roku do zespołu fabryki Alstom w Mátranováku dołączyło prawie 150 nowych pracowników – wysoko wykwalifikowani spawacze i ślusarze, operatorzy maszyn CNC, inżynierowie i kierownicy projektów – którzy w ten sposób liczą 720 osób. Należy również podkreślić, że wszystkie ramy wózków do pojazdów kolejowych oferowane firmom MÁV, MÁV-HÉV i BKV będą produkowane w tej fabryce - mówi Gáspár Balázs, dyrektor zarządzający Alstom na Węgrzech.

 

Wydarzenie inwestycyjne Matranovak Węgry. Fot. Alstom

 

W ramach planu rozwoju Mátranovák 2030, zainicjowanego w 2022 roku, firma modernizuje swój park maszynowy. Obejmuje to zakup nowych maszyn do gięcia krawędzi, zwiększenie możliwości w zakresie pomiarów 3D, modernizację maszyny do cięcia plazmowego i zainstalowanie prawie 60 nowych rotatorów. Dodatkowo wdrażany jest nowy robot spawalniczy. W ostatnim okresie, wraz z modernizacją infrastruktury i maszyn, rozpoczęto przejście na nowy, oparty na komórkach system produkcji. Zmiana ta umożliwi specjalistom bardziej wydajną produkcję ram wózków na ograniczonej przestrzeni.

Aby przyciągnąć i wyszkolić nowych specjalistów, Alstom utworzył w fabryce własną akredytowaną szkołę spawania i ślusarstwa. Inicjatywa ta została podjęta przez firmę w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na te umiejętności na rynku pracy. Przewiduje się, że program rozwoju zakończy się do końca 2025 r. wraz z budową i dostawą nowej hali logistycznej.

W fabryce Mátranovák produkcja ram wózków dla metra i zespołów kolejowych rozpoczęła się cztery dekady temu. Jakość tych ram ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kolei, ponieważ wspierają one osie, sprężyny i hamulce pociągów. Aby zapewnić najwyższą niezawodność, zakład w Mátranovák wykorzystuje złożone, wysokopoziomowe techniki spawania kombinowanego. Obecnie produkty wytwarzane w Mátranovák są dystrybuowane w całej Europie i są wykorzystywane w różnych typach pociągów, w tym w pociągach tradycyjnych i dużych prędkości, pociągach podmiejskich, lokomotywach i wagonach piętrowych.

Alstom jest kluczowym graczem w węgierskim sektorze kolejowym i działa na Węgrzech od ponad 20 lat. Jest jednym z głównych dostawców pociągów metra w kraju, produkując 50 procent pociągów metra w Budapeszcie dla linii metra 2 i 4. Dodatkowo Alstom wprowadził pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej metro bez maszynisty na tej ostatniej linii. Ponadto na Węgrzech działa obecnie 27 lokomotyw Traxx. Firma z powodzeniem zmodernizowała również 59 elektrycznych pociągów pasażerskich MÁV-Start za pomocą najnowszego systemu sterowania pociągiem ETCS L2. Modernizacja ta znacznie zwiększyła bezpieczeństwo i wydajność, umożliwiając tym pociągom bardziej efektywną pracę na węgierskich liniach kolejowych.

 

Wydarzenie inwestycyjne Matranovak Węgry. Fot. Alstom