PGE Energetyka Kolejowa dostarczy paliwa PKP Intercity

PGE Energetyka Kolejowa dostarczy paliwa PKP Intercity

15 kwietnia 2024 | Źródło: Grupa PGE
PODZIEL SIĘ

PGE Energetyka Kolejowa, spółka z Grupy PGE, wygrała przetarg na dostawę paliw dla PKP Intercity. W ramach trzyletniego kontraktu PGE Energetyka Kolejowa zaopatrzy największego polskiego operatora kolejowego w blisko 20 tys. m3 oleju napędowego, który będzie wykorzystywany do realizacji przewozów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych oraz prac utrzymaniowych na bocznicach kolejowych.

 

Fot. PGE Energetyka Kolejowa

 

W ramach umowy paliwo będzie odbierane przez PKP Intercity na ogólnodostępnych, samoobsługowych i otwartych całodobowo kolejowych stacjach paliw, należących do spółki PGE Energetyka Kolejowa. Obecnie PGE EK dysponuje 20 takimi stacjami, które zlokalizowane są w strategicznych, pod względem logistyki kolejowej, miejscach w kraju.

Dostarczane w ramach umowy paliwo będzie wykorzystywane przez PKP Intercity do obsługi przewozów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych, które stanowią ok. 37% wszystkich linii kolejowych w Polsce. Dodatkowo, paliwo to będzie używane przez lokomotywy manewrowe, wykonujące pracę utrzymaniową na bocznicach kolejowych.

PGE Energetyka Kolejowa cały czas rozwija sieć ogólnodostępnych kolejowych stacji paliw, umożliwiając tankowanie pojazdów szynowych w nowych lokalizacjach. Jednym z prowadzonych obecnie działań jest modernizacja obiektów infrastruktury usługowej, umożliwiająca rozszerzenie oferty produktowej o dystrybutory wodnego roztworu mocznika – płynu stosowanego w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych, pozwalającego zredukować emisję tlenków azotu do atmosfery. Rozwiązanie to zostanie wdrożone w pięciu lokalizacjach: w Szczecinie, Poznaniu, Gdyni, Białymstoku i Wrocławiu. Planowane zakończenie inwestycji przewidziane jest na początek trzeciego kwartału 2024 roku.

Zielona przyszłość kolei

PGE Energetyka Kolejowa równolegle rozwija inicjatywy mające na celu ograniczanie emisji CO2 na kolei. Jednym z takich programów jest Zielona Kolej, którego celem jest zasilanie sektora kolejowego w pełni czystą energią, pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Najbliższy kamień milowy zakłada osiągnięcie 85-procentowego udziału energii odnawialnej w całości wolumenu energii wykorzystywanej na kolei w 2030 r.

We wrześniu 2023 r. do programu przystąpiło PKP Intercity. PGE Energetyka Kolejowa i narodowy przewoźnik kolejowy będą współpracować na rzecz tworzenia ekologicznego, niskoemisyjnego transportu kolejowego oraz poprawy efektywności energetycznej.

PGE Energetyka Kolejowa, należąca do Grupy PGE, łączy kolej z systemem elektroenergetycznym kraju. Dba o niezawodność i jakość dostaw energii oraz paliw dla transportu kolejowego. Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju. Infrastruktura spółki to ponad 600 tys. różnego rodzaju obiektów i elementów instalacji rozmieszczonych wzdłuż linii kolejowych, w tym 6 nowoczesnych centrów sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez prawie 55 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Do zasilania sieci trakcyjnej służy m.in. 21,5 tys. km linii energetycznych spółki, dostarczającej energię do poszczególnych urządzeń, a ostatecznie – do pociągów. Firma odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju.

Grupa PGE, po dołączeniu PGE Energetyka Kolejowa, dysponuje liniami dystrybucyjnymi o łącznej długości ok. 320 tys. km, wolumen dystrybuowanej energii wynosi ok. 41,4 TWh, a sprzedaży energii ok. 37,3 TWh.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 roku cała flota PKP Intercity będzie nowa lub zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Przewoźnik dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.