Z Warszawy do Wrocławia po nowej linii?

Z Warszawy do Wrocławia po nowej linii?

26 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP PLK jest na półmetku prac związanych z modernizacją trasy kolejowej Częstochowa – Fosowskie. Odnowione tory pozwolą podróżnym pokonać trasę z Wrocławia do Warszawy szybciej niż do tej pory. Jednak radni z Dolnego Śląska chcieliby, aby tę odległość jeszcze bardziej skrócić budując nową linię z Sieradza do Wieruszowa.

Fot. Adam Brzozowski

PKP Intercity planuje uruchomić na tej trasie ekspresowe połączenie między stolicą a Wrocławiem. Minus jest taki, że pociąg będzie jechał drogą okrężną przez Opole i Częstochowę, a nie w linii prostej przez Łódź.

O 2 godziny krócej

– Rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie obejmuje prace na łącznie ponad 98 km torów. Efektem ma być skrócenie trasy z Wrocławia do Warszawy – zapowiadają przedstawiciele PKP PLK. Podróż między tymi dwoma miastami realnie może się skrócić do 3 godzin i 45 minut. – Przebudowa trasy pozwoli na przywrócenie prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla towarowych – mówi Mirosław Siemieniec z PKP PLK.

To wynik dużo lepszy od dotychczasowego, bo teraz do Warszawy jedziemy około 6 godzin. Jednak zdaniem wrocławskich radnych z Obywatelskiego Dolnego Śląska, którzy walczyli o remont krótszej trasy do Warszawy przez Łódź, jest to wariant ciągle mało atrakcyjny.

Przez Łódź

– Cieszymy się oczywiście, że czas przejazdu do Warszawy się skróci i jest to pewien postęp. Jednak to rozwiązanie prowizoryczne i tymczasowe, a do tego mało atrakcyjne w stosunku do przejazdów samochodem – mówi Patryk Wild z ODŚ. Radny sejmiku województwa dolnośląskiego podkreśla, że w linii prostej z Dworca Wrocław Główny do stacji Warszawa Centralna są 302 kilometry, natomiast trasa przez Opole liczy sobie ponad 430 kilometrów.

– Aby konkurować z autokarami i autami, pociąg musi jechać do Warszawy około 2 godzin 30 minut, góra trzech godzin, a takie możliwości daje tylko trasa w linii prostej – wylicza Patryk Wild.

Tym bardziej że kolejne odcinki ekspresowej drogi S8 są w budowie i po zakończeniu wszystkich inwestycji drogowych na trasie Wrocław – Warszawa samochody jeszcze przyspieszą. Dlatego radni ODŚ, wspierani przez senatora Jarosława Obremskiego z Wrocławia, nie przestają walczyć o inwestycje w trasę z Wrocławia do stolicy przez Łódź.

Światełko w tunelu Fabrycznym

– 5 grudnia, zaraz po zmianie ministra transportu, senator Obremski złożył oświadczenie w tej sprawie do nowej minister. Potem złożyliśmy jeszcze jedno oświadczenie pod koniec stycznia, w którym zwracamy się o ponowne rozpatrzenie budowy szybkiego połączenia z Wrocławia do Warszawy przez Łódź  – mówi  Wojciech Partyka, dyrektor biura senatora Obremskiego.

Jest nawet światełko i to dosłownie w tunelu, bo trwa budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna, a inwestycja w tunel średnicowy w Łodzi została wpisana do projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Pierwszy etap (głowica) ma być oddany do użytku już w 2015 roku.

Trzeba nowych torów

– To 1/4 sukcesu, bo do pełnego sukcesu brakuje trzech podobnych inwestycji: budowy 49 km torów łączących Wieruszów – Sieradz, elektryfikacji 44 km torów na trasie Oleśnica – Kępno i nadanie reszcie linii Wrocław – Łódź prędkości szlakowej 200 km/h – wylicza Wojciech Partyka.

Lobbujący mają już nawet gotową ekspertyzę dotyczącą budowy linii Wieruszów – Sieradz. Teraz pozostaje tylko czekać na pozytywne decyzje minister Elżbiety Bieńkowskiej.