Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas długiego weekendu majowego (30 kwietnia – 3 maja) przeprowadził liczne działania nadzorcze dotyczące realizacji przewozów, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Kontrolom poddano m.in. pociągi spółki Przewozy Regionalne, w tym pociąg InteRegio „Piast” relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny.
W wyniku podjętych działań, prezes UTK stwierdził nieprawidłowości polegające na wyprawianiu przez przewoźnika niesprawnych wagonów pasażerskich pociągu „Piast”, w tym m.in.:
- z uszkodzonymi blokadami drzwi bocznych w czterech wagonach, co umożliwiało ich otwarcie w trakcie biegu pociągu,
- z niesprawnymi drzwiami przejściowymi i między wagonami,
- z niesprawnym ładowaniem akumulatorów zasilających urządzenia pokładowe – brak oświetlenia wewnętrznego.
Prezes UTK wyłączył z eksploatacji pojazdy kolejowe niespełniające norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Decyzje podlegały natychmiastowej wykonalności, w przeciwnym razie przewoźnik zostałby obciążony karą pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.