SBB wybiera przyjazny dla środowiska olej napędowy HVO

SBB wybiera przyjazny dla środowiska olej napędowy HVO

16 kwietnia 2024 | Źródło: ÖBB / zukunftbahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od kwietnia 2024 r. Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB) zrobiły znaczący krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, zaprzestając stosowania czystego kopalnego oleju napędowego na 64 stacjach kolejowych. Zamiast tego do konwencjonalnego oleju napędowego będzie teraz dodawany HVO. HVO to skrót od "Hydrotreated Vegetable Oils" (hydrorafinowane oleje roślinne) i jest ekologiczną alternatywą paliwową, która pomaga zmniejszyć emisję CO2 z pojazdów szynowych nawet o 25 procent.

 

Fot. ÖBB

W przeciwieństwie do konwencjonalnego oleju napędowego, który jest uzyskiwany z ropy naftowej, HVO jest produkowany z pozostałości i odpadów zawierających tłuszcz. Mogą to być zużyte oleje roślinne lub odpady z przemysłu spożywczego. HVO jest przetwarzany na olej napędowy w procesie chemicznym zwanym "hydrorafinacją" i może być mieszany ze zwykłym olejem napędowym w dowolnym stosunku.

Chociaż większość pociągów pasażerskich SBB jest zasilana elektrycznie, firma posiada około 1000 pojazdów szynowych i maszyn z silnikami wysokoprężnymi. Obejmują one pojazdy budowlane i konserwacyjne, a także generatory zasilania awaryjnego, które są niezbędne w przypadku braku zasilania elektrycznego.

Olej napędowy HVO jest oparty na zasobach odnawialnych i zapewnia czystsze spalanie, co znacznie zmniejsza emisję CO2. Stosowanie mieszanki HVO w SBB może zaoszczędzić 7500 ton CO2 rocznie.

SBB zdecydowało się na mieszankę HVO, ponieważ starsze silniki wysokoprężne nie tolerują 100% HVO, a czysty olej napędowy HVO jest droższy niż olej napędowy kopalny. Dodanie HVO jest zatem kompromisem mającym na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.

Nie, pojazdy drogowe SBB zwykle tankują na konwencjonalnych stacjach benzynowych. Stacje kolejowe są zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby pojazdów szynowych. Jednak nowe pojazdy są coraz częściej wyposażane w napędy elektryczne.

Przejście na mieszankę HVO jest częścią strategii klimatycznej SBB, której celem jest zmniejszenie bezpośredniej emisji gazów cieplarnianych o 50 procent do 2030 roku i 92 procent do 2040 roku. Oprócz stosowania mieszanki HVO i napędów elektrycznych, strategia obejmuje inne środki mające na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, takie jak przejście na gazowe systemy ogrzewania punktowego i unikanie stosowania kopalnego oleju napędowego do ogrzewania.

Ogólnie rzecz biorąc, długoterminowym celem SBB jest zaprzestanie stosowania kopalnego oleju napędowego i przejście na zrównoważone alternatywy.