Bilet kolejowy też jest fakturą

Bilet kolejowy też jest fakturą

25 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. bilet jednorazowy wystawiany przez PKP Intercity jest fakturą, o ile dotyczy przejazdu na odległość powyżej 50 km. Oznacza to, iż pasażerowie mogą wykorzystywać takie bilety dla potrzeb m.in. rozliczenia przejazdów służbowych.

Fot. Mikołaj Manowski

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z dnia 9 grudnia 2013 r., par.3, pkt.4) każdy (zawierający określone dane) jednorazowy bilet kolejowy, na odległość nie mniejszą niż 50 km, jest fakturą. Wystawianie dodatkowych faktur do takich dokumentów nie jest dopuszczalne prawnie.

Dostosowując się do otoczenia legislacyjnego, PKP Intercity zmieniła swoje regulaminy sprzedaży biletów. W rezultacie sprzedawane w kasach, przez konduktorów czy poprzez biletomaty bilety jednorazowe na przejazd pociągami PKP Intercity na odległość nie mniejszą niż 50 km są fakturami (tylko bilety internetowe nie są jeszcze fakturami). Dla pasażerów PKP Intercity oznacza to, iż takie bilety są dokumentami fiskalnymi wystarczającymi, aby odliczyć VAT albo rozliczyć koszty podatkowe.

- Zmiany w regulaminie podróży są kolejnym udogodnieniem dla pasażerów. Mają ułatwić naszym klientom rozliczenia m.in. podróży służbowych oraz prowadzenie księgowości - mówi Marcin Celejewski, prezes zarządu PKP Intercity.

Mając na względzie ogólną korzyść z wprowadzenia zmian, zarówno dla pasażerów, jak i dla przewoźnika, PKP Intercity będzie podejmować dalsze inicjatywy zmierzające do maksymalnego uproszczenia procedury dokumentowania sprzedaży biletów kolejowych.      

Docelowo chcielibyśmy, aby wszystkie bilety jednorazowe były fakturami. Zarówno te na odcinki do, jak i powyżej 50 kilometrów. Obecnie, wspólnie z innymi przewoźnikami kolejowymi,  prowadzimy działania w celu dalszych zmian legislacyjnych – dodaje Marcin Celejewski.

W ramach promocji zmian, PKP Intercity przygotowało akcję informacyjną dla swoich pasażerów. Przy kasach pojawiły się naklejki i standy z informacjami, a podróżni otrzymują ulotki. Dodatkowo, informacja jest wyświetlana na monitorach znajdujących się na dworcach przy kasach. Pasażerowie o zmianach dowiedzą się również ze strony przewoźnika www.intercity.pl oraz facebookowego profilu  „PKP Intercity. Pociąg do podróży”.

Nowe rozporządzenie dotyczy wszystkich przewoźników. Faktury na pozostałe bilety tj. np. okresowe czy bilety na przejazd na odległość poniżej 50 km są wystawiane w tradycyjny sposób na prośbę podróżnego - w kasach lub Centrach Obsługi Klienta PKP Intercity. Szczegółowe informacje na temat można znaleźć na stronie: www.intercity.pl.