AWT z licencją na przewozy w Polsce

AWT z licencją na przewozy w Polsce

10 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Międzynarodowy przewoźnik AWT jako pierwszy zagraniczny podmiot gospodarczy uzyskał prawo do wykonywania przewozów kolejowych w naszym kraju.

Fot. AWT Rail

Czeska spółka otrzymała od Urzędu Transportu Kolejowego certyfikat bezpieczeństwa przewoźnika kolejowego. Pierwsze pociągi AWT mogą pojawić się na torach już w najbliższych tygodniach.

- Uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa, uprawniającego do świadczenia usług przewozowych na polskich torach, wymagało przejścia dość złożonej procedury. Spółce Advanced World Transport udało się spełnić wszystkie wymagania polskich urzędów, jako pierwszemu przewoźnikowi z siedzibą poza terytorium tego kraju – mówi Edin Sose, dyrektor handlowy Grupy AWT.

AWT działa już w Polsce jako spedytor – zapewnia usługi transportowe przy pomocy lokalnych partnerów i miejscowych pracowników. Przed kilkoma miesiącami przewoźnik założył w Polsce spółkę, AWT Rail PL, której czesko – polski zespół dysponuje doświadczeniem i znajomością polskiego rynku towarowego transportu kolejowego i kombinowanego oraz polskiego przemysłu ciężkiego. AWT Rail PL oferuje również usługi spedycyjne. Jednak rozpoczęcie świadczenia usług przewozowych przez AWT mogło nastąpić dopiero po uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa.

- W połączeniu ze spółką AWT Rail PL otwiera się przed nami możliwość prowadzenia działalności na rynku, który swoim rozmiarem i potencjałem zdecydowanie przewyższa obszar, na którym działaliśmy dotychczas – dodaje Jana Vládková, prezes zarządu AWT Rail PL. - Chcemy oferować tutaj usługi zakładom przemysłowym, które działają w przemyśle energetycznym, stalowym, chemicznym i motoryzacyjnym. Wierzymy, że uda nam się wykorzystać nasze doświadczenie, przede wszystkim w zakresie przewozów transgranicznych.

AWT będzie korzystał z lokomotyw elektrycznych i spalinowych, prowadzonych na razie wyłącznie przez polskich maszynistów. Celem szkoleń, które zostaną przeprowadzone w nadchodzących miesiącach, jest przeszkolenie własnych maszynistów uprawnionych do prowadzenia pociągów zarówno w Republice Czeskiej, jak i w Polsce. W najbliższym czasie AWT zamierza interesować się przede wszystkim krótkimi trasami przygranicznymi na Śląsku.

Polski rynek przewozów kolejowych jest około trzech razy większy od czeskiego. Zgodnie z oficjalnymi statystykami w 2011 r. po torach przewieziono na nim 224 milionów ton materiałów, podczas gdy w Czechach było to tylko ponad 80 milionów ton. Po przeliczeniu na miarę pracy przewozowej polski rynek osiągnął wielkość 51 miliardów tonokilometrów, w porównaniu z 14 miliardami tonokilometrów w Czechach. Z punktu widzenia transportu Polska jest krajem strategicznym, zarówno dla przewozów tranzytowych pomiędzy Europą Wschodnią i Zachodnią, jak i dla tamtejszych kluczowych portów oraz transportów z północy na południe Europy.