Newag zaprezentował Impulsy dla PGZ

Newag zaprezentował Impulsy dla PGZ

PODZIEL SIĘ

Niskopodłogowe, klimatyzowane, z dostępem do WIFI – takie są nowoczesne pojazdy Impuls, które zostały zakupione wspólnie przez cztery województwa: Małopolskie, Podkarpackie, Śląskie i Świętokrzyskie. W środę na krynickim dworcu odbyła się ich prezentacja.

Fot. UMWM

Cztery z prezentowanych w Krynicy Impulsów 36WEa to tylko część z zakupionych przez województwa Małopolskie, Podkarpackie, Śląskie i Świętokrzyskie pojazdów w ramach Południowej Grupy Zakupowe.  Docelowo ma być ich 19.  Po sześć zakupiły Małopolska, Świętokrzyskie i Śląsk, jeden – Podkarpacie.

– Dzięki tej inwestycji podróż koleją m.in. w Małopolsce będzie wygodniejsza, szybsza i bardziej bezpieczna. Wierzę, że tą nową jakość docenią zarówno mieszkańcy, jak i odwiedzający nas turyści – twierdzi marszałek Marek Sowa – Jestem przekonany, że te nowoczesne składy zmienią stereotypowe postrzeganie kolei. Województwa chcą bowiem w nią inwestować, rozbudowywać swoją flotę – dodał.

– Dla nas to zamówienie jest szczególnie ważne, gdyż po raz pierwszy dostarczymy Impulsy dla Województwa Małopolskiego, czyli województwa w którym sami mieszkamy i pracujemy. Nowoczesne pojazdy produkowane w nowosądeckim Newag,  jeżdżące dotychczas w różnych regionach Polski, wjadą wreszcie na tory naszego województwa – dodaje z kolei Zbigniew Konieczek, prezes Newagu

Całkowita wartość zamówienia to 313,71 mln zł brutto (dofinansowanie z UE wynosi 70 proc. wartości kosztów kwalifikowanych). Wartość pojazdów dla Województwa Małopolskiego wynosi 87,78 mln zł, a 10,75 mln zł będzie kosztować ich serwis przez producenta do końca 2020r.

Wszystkie zakupione pojazdy będą: trójczłonowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoringu oraz windy dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi na wózkach.  Pasażerowie będą mieli do dyspozycji WiFi, a także tablice z dynamicznym rozkładem jazdy. Składy pomieszczą od 270 do 290 pasażerów w tym 150 na miejscach siedzących, a w przypadku Województwa Małopolskiego – 138 osób. Zaplanowano w nich także strefę dla wózków i rowerów. Z myślą o matkach z małymi dziećmi w toaletach zamontowane zostały przewijaki. Impulsy będą rozwijać prędkość do 160 km/h.

Pojazdy jeszcze tej jesieni powinny wyjechać na tory. Po zakończeniu procedury odbioru pociągi zostaną przekazane do eksploatacji spółce Przewozy Regionalne.

Nowoczesne Impulsy mają kursować w relacjach: Kraków – Kozłów – Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski, Kraków – Tarnów – Rzeszów, Kraków – Katowice – Rybnik.