Rozpoczęła się najdroższa instalacja ETCS w czeskich pendolino

Rozpoczęła się najdroższa instalacja ETCS w czeskich pendolino

07 września 2023
PODZIEL SIĘ

Firma ČMŽO - elektronika rozpoczęła instalację Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) na jednostkach pendolino ČD. Instalacja zostanie przeprowadzona bezpośrednio w zakładach przewoźnika na zamkniętej stacji Praga-Michel.

 

Fot. České dráhy

 

 

Ze względu na instalację systemu ETCS, jedna z jednostek będzie zawsze wyłączona z eksploatacji. Nie powinno to jednak oznaczać, że pasażerowie będą przewożeni innym pociągiem zamiast planowanego pendolino. Instalacja ETCS na jednostkach pendolino została zaplanowana na lata 2023 i 2024, a wymóg dotyczący kolei jest planowany dla mniejszej liczby jednostek, aby instalacja ETCS mogła się odbyć.

Koleje Czeskie mają obecnie w eksploatacji sześć jednostek Pendolino, siódma została odstawiona w zeszłym roku po wypadku w Bohuminie. Jednak instalacja odbędzie się również w pozostałych jednostkach uszkodzonych po wypadku. W ubiegłym roku przewoźnik podjął decyzję o włączeniu pięciu nieuszkodzonych wagonów do systemu wymiany podczas prac konserwacyjnych w innych pendolino. System ten skróci czas przeglądów wyższego poziomu o jedną trzecią, z 90 do około 30

W przeliczeniu na pojazd, ETCS jest zdecydowanie najdroższym systemem ETCS, jaki można kupić dla pendolino. Instalacja systemu kosztuje 59 milionów koron za jednostkę. Przyczyną wysokiej ceny jest głównie niewielka liczba pojazdów, w przypadku których koszty prototypu i testów zostaną uwzględnione w budżecie. Normalny koszt instalacji wynosi od 10 do 20 milionów koron.

Kontrakt został przyznany ČD - Telematika za 413,9 mln CZK, a dostawcą jest ČMŽO - Elektronika. Nikt inny nie przystąpił do przetargu.

Telematika dostarczy system sygnalizacji Alstom dla pendolino. "Jednostki pendolino nie tracą na popularności i planujemy ich eksploatację po 1 stycznia 2025 r., kiedy to rozpoczną wyłączną eksploatację pod nadzorem ETCS na wybranych liniach, które obejmują praktycznie całą ich trasę między Pragą a Ostrawą. Dzięki ETCS będą one mogły poruszać się po odpowiednich odcinkach infrastruktury z prędkością do 200 km/h i przyczynią się do dalszego skrócenia czasu podróży na naszych kolejach. Po zakończeniu modernizacji wybranych odcinków Korytarza 1 i Korytarza 2, czasy przejazdu między Pragą a Ostrawą powrócą poniżej trzech godzin i ponownie będą oferować najszybsze połączenie między dwiema aglomeracjami" - powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego, po podpisaniu umowy w ubiegłym roku.